Det började med att Robin Lindell såg möjligheterna med punktmoln. Han startade bolaget NikWin tillsammans med sin sambo och nu projektleder han stora och små entreprenader där fokus är digital teknik och att alla har tillgång till samma information och ett underlag som alla förstår.
Berätta lite om din bakgrund?
– Jag jobbade tidigare i över tio år på ett företag inom entreprenad. Då skulle det skrivas mycket upphandlingar och många priser skulle beräknas. Jag har alltid haft ett intresse för datorer och teknik samt gillat att flyga drönare.
– År 2020 började vi utforska vad vi kunde göra med den då befintliga drönaren och började förstå vilka användningsområden den skulle kunna användas till. Man kan använda drönare till väldigt mycket, mycket mer än foto och film. Jag har också kunskap inom entreprenad-juridik och ett intresse att rita och cad:a och det tillsammans blev början till vad NikWin är idag.
– Jag började flyga drönare 2015 och köpte den första entreprenad-drönaren, en Matrice 300 från DJI. Jag såg stora möjligheter med punktmoln.
– Jag lärde mig mycket under vägen när det dök upp frågor som:Jaha, en GCP-punkt, hur får man ut det då? Då måste jag ha en stav, hur funkar det då?
– Sen behöver man ha programvaror. Det var betydligt större än jag hade kunnat tänka mig för något år sedan. Men problemen ledde ju till lösningar och idén är att kunna skapa underlag som alla förstår och kan ta del av, och även relationshandlingar som är så nära verkligheten som möjligt.
– Oavsett om du är spadgubbe eller beställare ska du enkelt kunna ha tillgång till underlaget. Det skapar ett bra samarbete och gör att man arbetar tillsammans, till skillnad från när var och en gör sitt oavsett om det är ett hus, en värmeanläggning eller en fotbollsplan.
– Det finns ju fint underlag från arkitekterna över hur det ska se ut invändigt. Men frågan är hur det ser ut runt omkring, innan du ens kan ställa dit huset? Där såg jag att det finns mycket att jobba på, och möjligheter att lösa.
Vad är det mest för projekt du gör?
– Jag jobbar med stora och små entreprenader, allt ifrån att visualisera en altan till att projektleda större byggen för både kommuner och privatpersoner. Med det här sättet att arbeta med projektledning och data, tar mervärdet för alla till nästa nivå.
Jag är inte först med det här sättet att arbeta och det är inte unikt, men jag kan förstå vad kunden vill ha och leverera ett samspel mellan entreprenör och kund som fungerar bra.
Och jag jobbar mestadels med Trimble-produkter från BuildingPoint Sweden. (Numera en affärsenhet inom Trimtec reds anm)
– Utöver detta öppnas också möjligheten till andra projekt där man bland annat mäter volymer, tar ortofoton över områden eller sätter ut husgrunder.
– Under TAK22, Trimtecs användarkonferens på Kolmården, såg jag Trimbles AR-lösning och fick en riktigt wow-känsla. Med den kan jag faktiskt gå ute på plats och visa kunden vad det är vi kommer att göra.
– Oavsett vad kunden efterfrågar, om det är att sätta en brunn eller bygga en parkering eller altan så finns det inga begränsningar.
– Fördelen med Trimble AR är att kunden kan se vad dom kommer betala för innan projektet startar. Man kan stöta på problem innan man ens har satt spaden i backen, innan man ens har börjat att producera. Ibland kan det finnas svårigheter mellan beställare och entreprenörer att ha exakt samma visuella bild, då är Trimble AR till stor fördel.
– Privatpersoner har ofta funderat länge på sina projekt, och mitt jobb är att förverkliga det genom att ta med deras tankar ut till entreprenören.
– Har man då samma bild att jobba ifrån till skillnad från en kommunikation där man i ord försöker förklara hur man tänker, så minskar man risken för onödiga ätor och även missförstånd som i värsta fall kan leda till juridiska tvister. Det är det vi vill skapa innan projektet kör i gång. Tillsammans med dokumentation över processen och resultatet.
Viktiga underlag
– Det går ju att göra om ritningar efter hand. Du kan flyga in, som jag gör nu, en fotbollsplan. Det gör att jag ser var alla ledningar går och allt blir georefererat och det gör att jag kan ha bättre koll på området än vad kommunen själva har.
– Om dagen kommer när det uppstår ett problem, eller du vill bygga om eller bygga nytt. Då har du en väldigt stor vinning i att ha det underlaget för upphandling. Användningsområdena är nästan ogreppbart stora.
Hur jobbar du i Trimble Connect?
– Innan jag började arbeta i Trimble Connect fanns det svårigheter att leverera datan snyggt paketerad. Med Trimble Connect är det enkelt att dela. Där sköts allt i en webbläsare. Kunden behöver inga förkunskaper eller program. De behöver bara skapa ett gratiskonto och jag kan lägga upp en mapp till kunden. Kunden har möjlighet att sitta och vrida och vända på allt ifrån Trimble SketchUp-modeller till markmodeller, se dxf-filer och ritningarna. Där samlas allt på ett och samma ställe. Beställare och entreprenörer sitter då och kollar på samma underlag, och eftersom du kan öppna allt detta i en telefon, så har du alltid underlagen med dig. Det ser jag som en jättefördel.
– I och med att du kan se hur lång en sträcka är kan du anpassa material som ska dit, och tar inte med för lite eller för mycket.
Vad tycker du är roligast i ditt jobb?
– Det roligaste är att det inte finns något stopp eller någon begränsning i hur du kan använda teknik. När jag köpte första drönaren tänkte jag: Punktmoln – Fränt! Men det är ju så mycket mer, och det utvecklas hela tiden. Och att kunna ge min kund, oavsett om det är beställare eller entreprenör den här ”Wow-kommer det att bli så här”-känslan. Det är häftigt.
Är det enbart positiv respons när du pratar modern teknik med kunder?
– Nej, inte enbart. Att förstå fördelarna med att vi ska visualisera något innan start, kan ibland vara svårt att greppa.
– Jag förklarar att vi vill kapa de problematikled som kan komma där man står och exempelvis hävdar att ”så här sa vi inte” eller ”så här vill jag inte att det ska se ut”. Det kan vara något så enkelt som att det är fel färg på ett hus, att kunden tänkt sig något mörkare exempelvis. Eller detaljer som att upptäcka att det är fel garageport.
– Hittills, i ett slutskede, har jag inte stött på någon som sagt att det inte varit värt det. Det har gett ett mervärde för kunden.
Hur ser du på framtiden?
– Ljust, trots mörka tider. Även om det ser ut som det gör i världen vill jag tro att det finns ett ännu större behov och engagemang från fler om att vilja arbeta mer snabbt och effektivt.
– Och trots en utbredd inställning om att man inte vill byta ett arbetssätt som man använt sig av i cirka 200 år mot implementerandet av ny teknik, så går det ändå mer och mer åt det här hållet.
– Jag vill gärna nå ut med information om hur bra tekniken är och låta andra företag spinna vidare på vad de skulle kunna göra med de möjligheter som finns, liten som stor entreprenör.
Kontakta oss på Trimtec om du vill veta mer om hur du kan arbeta med Trimble Connect eller Trimble Connect AR i dina projekt.
Du kan också se vårt inspelade webinar med Robin Lindell på NikWin där han berättar mer om hur han arbetar
Besök NikWin Konsult AB hemsida