Rikard Svall, mätningschef på 5D Konsulterna har testat nya Trimble MX50 och han ser många fördelar varav en av de viktigaste är förbättring av arbetsmiljön, som har hårdnat för mätare ute på våra vägar. Genom ett Mobile Mapping system kan du minska risker, ta bort nattjobb och slippa kostnader för avstängningar och ställtider.
- Som mätningschef hos oss på 5D Konsulterna för vår projektering- och karteringsgrupp projektleder jag uppdrag inom kartering och projekteringsinmätning. Jag är inköpsansvarig för alla instrumentlösningar och ansvarig för alla mätinstrument.
- Det roligaste med mitt jobb är att kunna leverera en produkt som är bättre än förväntningen och att jobba med ny teknik. Det tillsammans med att jobba med mina fantastiska medarbetare som är 5D Konsulterna.
- Jag jobbade tidigare inom byggbranschen som arbetsledare/projektledare i fem år. Då kom jag i kontakt med mätningsteknik, så klart! genom inhyrda mätningstekniker på företaget.
- Jag tyckte att de hade världens häftigaste jobb. Jag gillade hela teknik-biten och jag har alltid gillat kartor, jag har varit intresserad av kartor, och hur man gör kartor har varit ett intresse i hela mitt liv.
- Då bestämde jag mig för att studera och gick kartotek i två år, en YH-utbildning, och när jag var färdig så började jag jobba som mätningstekniker åt ett byggbolag och var även med och startade ett bolag som hette Geo08 år 2012.
- År 2014 startade jag tillsammans med Göran Norberg och Jacob French 5D konsulterna. Jag hade kunskaper inom bygg, jag gillar kartor och jag gillar ny teknik och jag tänkte att det här är någonting jag måste göra.
- Visionen var att göra byggbranschen bättre genom att med hjälp av mätningsteknik skapa bättre affärer för byggbolag och även beställare som beställer arbete av byggbolag. Vi ville vara en föregångare i att använda ny teknik för att hjälpa våra kunder. Att vara proaktiva och ligga steget före.
- Både transparens och kommunikationsbehov fanns. Vad vi såg i branschen var att på många arbetsplatser fick mätningstekniker sitta och vänta på order om vad som skulle göras.
- Vi försökte att ta kommandot och vara proaktiva. Genom att tänka ”vad behöver kunden imorgon, eller nästa vecka”. Att jobba proaktivt mot att förstå vad kunden behöver och förse kunden med vad den behöver i rätt tid och kunna ligga steget före.
- Trimble MX50 ligger helt rätt utifrån vad vi behöver. Jag har varit inne och snokat på Mobile Mapping under en ganska lång tid.
- Jag började kolla på att köpa in det till oss redan för fem år sedan. Men det är en väldigt stor investering. Vi hade kunnat chansa och köpt in den men jag tror att det var bra att vi inte gjorde det.
- Däremot har vi tagit in underkonsulter som vi har använt oss av när det har funnits ett behov. Det gjorde vi första gången för kanske fyra år sedan. Så vi använder oss redan av Mobile Mapping inom 5D Konsulterna.
- Det vi har kunnat se är att vi hade kunnat göra det mycket mer, men tillgängligheten har inte varit vad vi har önskat och prisbilden har inte riktigt stämt överens med vad projektet har haft råd att betala. Vi såg tidigare att det måste vara ganska stora projekt för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart med Mobile Mapping.
- Det vi ser nu, och det jag blev väldigt glad för är att Trimtec har tagit in det här i sin hyrespark. Att man får en chans att prova lite och se vad man har för kundbas innan man eventuellt köper en egen utrustning.
- Jag uppskattar tillgängligheten som finns hos er, och den prisbild ni har. Möjligheten att hyra med supporterande chaufför är en bra valmöjlighet om man är ovan.
- När man har gjort det några gånger så kan man ju välja att hyra bara systemet och då blir det ju ännu mera ekonomiskt intressant.
- Om det är någonting som jag verkligen vill trycka på, som fördel för Mobile Mapping, så är det en arbetsmiljöfråga för oss.
- Vi kan inte bara ställa oss på en trafikerad väg och mäta. Ofta kräver det åtgärder. Man måste spärra av vägen och man måste oftast jobba på nätterna för att det ska funka.
- Det är en tidskrävande process att spärra av en väg med TMA-bilar. Det tar ungefär 1-2 månader, i alla fall här i Stockholm, att få till en avstängning av en väg under en natt för att kunna mäta den på ett traditionellt sätt med traditionella metoder.
- Med Mobile Mapping får vi en helt annan möjlighet att kunna göra sådana arbeten. Vi behöver inte jobba natt, vi behöver inte stänga av vägen och ha två månaders framförhållning. Vi sitter i stället i bilen och följer trafikrytmen när vi vill.
- Det har ju också hänt att vi har planerat att vi ska mäta på en väg i flera månader, och just den natten när vi ska mäta, kommer det 20 cm snö. Då kan det vara två månader kvar till nästa tillfälle.
Det är vi som bestämmer vilken tidpunkt som passar bäst.
När man mäter vägen traditionellt så mäter man oftast med en totalstation och då väljer man ju bara de punkter som man vill mäta. Här skannar vi ju och får allt som är runt omkring, übermycket data som vi sen kan selektera ifrån.
- Vi ser inte att det här är en enskild teknik utan att vi kan använda flera tekniker. Vi använder Mobile Mapping tillsammans med traditionell mätning, tillsammans med drönarmätningar, tillsammans med vanlig laserskanning också. Så det här är ett komplement till det vi redan har.
- När man har skannat är arbetsflödet kring datan extremt enkel och intuitivt i Trimble Business Center.
- Men framförallt vill jag lyfta fördelarna i arbetsmiljöfrågan. Att vi inte behöver riskera våra liv genom att gå ut på en väg och mäta. Även om man har stängt av händer ganska mycket incidenter och tillbud på nätterna, och det är det som vi får bort med hjälp av den här tekniken.
- Jag tror att många ser det här tekniskt coola med punktmoln men jag ser det här med arbetsmiljön som det viktigare som är värt att peka på.
- Idag rör sig bilister som kan vara alkoholpåverkade, drogpåverkade eller kriminella på vägarna på ett helt annat sätt än tidigare. Många bryr sig inte, de skiter i att det blinkar gula lampor, utan kör ändå.
- Vi upplever nästan tvärtom mot vad man skulle kunna tro, att det blir en irritation över att vägen stängs av eller av att det är bara ett körfält öppet, och bilister gasar på.
- Kanske ska man visa sitt missnöje genom att köra extra fort förbi där vi håller på och jobbar. Det är jättemärkligt men det är så jag upplever det. Klimatet blir hårdare och hårdare. För tio år sedan var det inte alls den problematiken, då var det lugnare. Men vi ser att för varje år som går så blir det ett hårdare klimat ute på vägarna. Vi upplever inte att man respekterar att vi är där över huvud taget.
- Många glömmer bort det här med arbetsmiljön. Vi vill inte ha skadade medarbetare, det är det sista vi vill! Man pratar mycket om de hårda värdena som datablad och prestanda, men arbetsmiljön är extremt viktig, det är det viktigaste vi har.
Hör av dig till oss på Trimtec om du vill hyra en Trimble MX50.