Vi får tag på Lennart Gimring, Sektionschef mät- och kart på AFRY i Stockholm, när han är på väg från Vassbotten, norr om Strömstad. Under dagen har han varit ute för att testa ett ekolod.
Ni var först ut med nya Trimble X9
- Ja, och det är en del av vår strategi. Att försöka vara med i framkant när det gäller utveckling.
- Vi var Beta-testare på Trimble SX10 och den var vi också först att jobba med i Sverige. Vi var även först med ekolodsbåten som vi köpte för tre år sedan.
- Jag gillar att man kan påverka och att man kan utveckla rutiner och arbetsmetoder: sätt att förhålla sig till saker och påverka andra i samma riktning.
- Vi försöker vara ganska öppna med att berätta hur vi arbetar och tycker att det är kul när andra tar efter och vi kanske har bidragit till någonting nytt och bra.
- Det är jättekul att vara med i utvecklingen på det sättet. Samtidigt är det roligt för alla de som får chansen att jobba med nya saker och komma på nya arbetssätt och användningsmetoder och att sen få till stånd ett godkännande för de metoder man vill arbeta med.
Vad innebär det att få ett godkännande?
- Det kan exempelvis vara att man vill jobba på ett visst sätt mot Trafikverket. På E4:an ville vi köra med en skanner upp och ned, ståendes på en GC-bro.
- Det kanske uppfattas som lite konstigt, men sen gör man det, och visar att det funkar.
- Det innebar en förbättring gällande trafiksäkerhet och liknande. Det tycker jag att är positivt.
Vilka användningsområden ser ni för X9:an?
- Vi testar nu. Vi har köpt ett fem-meters stativ som vi hissar upp X9:an i, och testar och ser hur den beter sig. Vid trafikplatser och korsningar där det kan vara svårt att få med sig allt, kan man hissa upp den väldigt högt och skanna på det sättet.
- Samma metod har vi testat i olika industribyggnader, där det kan vara svårt att komma åt, och det funkar jättebra.
- Främst ser vi X9:an som ett komplement till Trimble SX10 och SX12 vid långsträckta projekt.
- Då jobbar man med SX10/SX12 primärt i början och slutet för georefererade skanningar. Sen får vi fylla i med Trimble X9, för att det går fortare.
- Det är kanske arbetssätt som inte är helt självklara för alla, men man får prova sig fram och visa på att man klarar de noggrannhetskrav som finns.
- Vi har gjort ett sådant jobb i Ludvika, med Trimble X7 åt NCC vid ett beläggningsarbete. Vi skulle mäta in längs hela sträckan. Då jobbade vi med Trimble SX10, för att testa metodiken, och det funkade jättebra.
- I den typen av projekt ser vi att Trimble X9 kommer in som en bättre skanner än X7:an med lite mera räckvidd och som en lite bättre produkt.
- Vår strategi är att leasa istället för att köpa. Då kan vi få nya saker när leasingtiden går ut. Det är också viktigt, för att inte hänga kvar vid gammal utrustning.
Är det i något projekt du har haft extra stor nytta av Trimble SX12?
- Det är i alla projekt egentligen! Vi jobbar ofta utifrån förutsättningen att vi inte vet allt som vi ska mäta in när vi är ute.
- Vi ser till att skanna varje gång vi har ställt upp någonstans. Det gör att man får med sig mycket data.
- Trimble-instrumenten är väldigt fältmässiga, det har vi alltid tyckt. Och de har bra användargränssnitt. Sen är ju personalen på Trimtec trevlig också och det underlättar ju! Det är enklare att ha bra relationer med trevliga människor. Det är också en viktig del.
Hur ser dina arbetsdagar ut?
- Det är mycket utomhus och det är ett ganska omväxlande arbete, det tror jag är viktigt. Jag försöker vara ute jättemycket för att det är viktigt att veta och se problemen och se problemställningar. Att försöka klura ut lösningar på hur vi tar oss runt problemen är nog svårt att göra om man sitter inne.
- Jag sitter som teknikansvarig på Förbifart Stockholm på mätsidan. Mestadels som en advisor. Det dyker upp funderingar och frågor, och då får jag klura och komma på svar på hur det ska lösas. Utöver det är jag också teknikansvarig i vissa trafikverksprojekt. Där är mitt jobb att få ihop den mätning som behöver utföras gällande val av metodik och vad som ska göras, bland annat.
- Jag har även nationellt ansvar inom mät- och kartteknik inom AFRY. Utöver det har jag många andra uppdrag också, och sitter med i en massa föreningar och sammanslutningar. Det skulle ta halva dagen att gå igenom allt. Jag är även President för Surveyors MC, motorcykelklubb med ca 110 medlemmar.
Har du något extra kul projekt, på gång, framledes?
- Vi tittar på en del spännande projekt, men det är inte klart ännu, så det får jag återkomma om.
- Vi har tidigare erfarenheter av att skapa digitala tvillingar och det är projekt vi gärna gör mer av. Projekt som går lite utanför den vanliga ramen. Ett sådant exempel är inlandsbanan som var 130 mil lång. Där gjorde vi ortofoto och en modell under ett pressat tidsschema. Sådant är roligt att tänka tillbaka på och att ha varit delaktig i. Och att man får jobba med bra människor som man trivs med.
- Man ser till att skapa sig en tillvaro där man trivs och det tycker jag verkligen att vi har lyckats bra med. Man ska ha roligt på jobbet, det är väl det viktigaste, då kommer mycket av sig självt.
Mer information
Vill du veta mer om Trimble X9 eller Trimble SX12?
Tveka inte att ta kontakt med oss på Trimtec